Sunday 16 September 2012

Solat itu "Tiang Agama"

credit@diampuasamasjidtumblr

Penting solat. Wajib kan? Nabi pun dah bersabda solat lah yang membezakan kita dengan syirik dan kufur. Orang kita pun popular kan dengan kata-kata solat itu tiang agama. Rumah kalau runtuh tiangnya runtuh lah semuanya. Dalm kesibukan kita menyampaikan Islam kepada orang lain, sangat lah penting rasanya kita untuk menjaga solat. Malu lah andai kita sibuk mengatakan tentang pentingnya kembali kepada Islam sebenar sedangkan kita "tiang" pun masih goyah lagi. 

Pesanan yang sangat-sangat penting untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat yang lain. Alhamdulillah, kalau sudah cukup solat wajib kita, terus cukup kan pula yang sunat. Kalau sudah cukup yang sunat, cantik kan pula dengan qiam. InsyaAllah akan terasa Allah itu semakin dekat dengan kita. Wallahualam.

"Wahai orang-orang yang beriman. mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar". (2:153)
Wahai orang-orang yang beriman, mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat. Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah 2:153) 

No comments:

Post a Comment